Tuesday, 2 July 2013

Second Week of Semester Break and I'm almost 2+ .


Assalamualaikum dan Hai! readers. Well, sudah dua minggu di rumah menjadi suri rumah yang tak bertangga. haha. Well, haritu aku balik Sabtu, then Ahad terus meet my schoolmates Shaida dan Siti. Aku terlepas bas kot, ahaha.. Sudah lama tak naik bas lompat,. Macam ini lah ye. Kalau ada motor, aiisshh. Jangan cerita la kan. Meet them makes me realize how the time fly away. Kami sudah 21 (me still 20 years 2 months oke > _ ^).. Perubahan Bandar Taman Negara Jerantut yang meningkat maju tapi kesian juga bukit bukit yang ditarah. mmmm.. Sini sudah wujud Taman ICT macam dekat Shah Alam tu, tapi kecil je but nice. Cantik untuk photoshot. Kami breakfast dulu, then bergambar dekat taman. Seronok dapat berkongsi cerita hidup masing masing. Tapi, aku cakap dekat Siti "Kita dah 21, what & what??" macam tak percaya  .Tapi memang dah suratan. *sambil berjalan dalam cuaca yang jerebu nipis. Cakap hal jerebu. Alhamdulillah, masa kami hangout tu jerebu masih di tahap sederhana. Hari esoknya cpu dah 1++. Rezeki kami berjumpa ^^

teratak ni cantik, klasik. berangan nak bergambar raya satu keluarga dekat sini.


hai semua ^^


oke, jom fikir~

hey, this is 'nikon'.. kfc kfc

ohMyJerebu
Ya Allah, dah makin tua rupanya.. makin tua makin dekatlah dengan kematian. Makin meningkat usia, makin aku memikirkan masa depan. Aku sudah 21, masih lagi di alam pengajian yang kadang kala aku lupa tujuan sebenar. Mamai.. Ting Tong.. Tapi bila otak makin matang, bila Allah swt menyentuh hati kita dengan ujian. Semakin kita mengerti kehidupan dunia yang sementara. Ujian itu tandanya Allah swt sayang kita. :'). Di usia begini, ada yang sudah mencapai kejayaan, ada yang sudah menjadi isteri dan mungkin memiliki kegembiraan tersendiri. Aku percaya kegembiraan mereka & juga diri ini yang singgah bukan datang dengan mudah. Usaha, berdoa dan tawakal. Kadang kadang aku tidak menafikan kita semua pernah kecundang dalam menerima ujian hidup. Kita bersedih, mengungkit dan mengenang. Kita manusiakan, kita semua istimewa dengan kewujudan hati dan otak. Tipulah kalau kata aku tak pernah kecewa, hey bebudak hingusan ini, si anak bongsu ini.. kah kah. kalau homesick, pehh~ mesti tak percaya bertapa kekanaknya diri ini. ha ha.. Tapi percayalah bila waktu berlalu pergi, kita akan nampak dari satu hikmah ke satu hikmah. Kita akan berfikir. Mengapa aku tak diterima? akan terjawap. Kenapa mereka buat begini kepada aku? Kenapa? Kenapa? WHY? WHY? Tell me why? (oke, macam seru nama orang.. hih) akan terjawap lah segala persoalan. Tapi bahagia bagaimana pun kita, jangan lupa bersyukur, "..Alhamdulillah.." kerana kadang kadang kebahagiaan itu hanya sementara dipinjam oleh Allah swt untuk kita. Jangan terlampau gembira sampai terlupa, nanti berduka dan terluka.. sob sob.. 

Cakap hal mereka yang sudah pun berumah tangga seawal 20 tahun, kepada gadis gadis diluar sana termasuk aku.. Menumpang gembira melihat mereka mereka yang jodohnya sudah sampai, mendapat suami yang 'Wahhh..' sejuk mata memandang. Aku faham mereka yang melihat itu berimpian seperti itu juga, "..wahh, seronoknya kahwin muda.." well, aku pernah melalui fasa berimpian seperti itu.. aku faham, Jadi, wahai kawan - kawan. kita yang belum ini mohon lah bersabar. Mereka yang jodohnya awal itu tentu melalui beberapa fasa kehidupan. Alangkah lebih baik, kita memikirkan cinta yang lebih hakiki, perbetulkan diri, perbetulkan agama & pertingkatkan taraf hidup. Aku pun berangan dulu, haha..Tapi bila fikir balik, macamana keadaan diri dan kehidupan di sudut yang lebih nyata. Aku jauh berbeza dari mereka, aku kena tumpukan pada tujuan yang lebih nyata. Bersabar. Sesungguhnya Allah swt maha mengetahui kehidupan setiap makhluk di muka bumi ini. Bila tiba masanya, kita juga akan merasai perkara yang sama, Cepat atau lambat je. Chill oke >_^.

Jadi, apa cerita cuti semester yang sudah berlalu pergi ni.. Aku duduk rumah, bantu parents aku apa yang patut. Belek belek blog dan saluran saluran 'bank'.. Buat kalendar hari hari yang masih tinggal untuk berehat di rumah. Spa diri sendiri. Menunggu bulan puasa yang bakal tiba. wah wah. InshaaAllah tahun ni Ramadhan dan Syawal sebulan di rumah dan lebih baik dari yang sebelum. By the way, beruntung batch universiti yang akan masuk bulan 9 nanti sebab bakal beraya lama di rumah. Kami dulu, beraya 6 hari je kalau tak silap, then terus daftar. Terkapai kapai aku masuk UPM. mencabar wooo.. Universiti Paling Mahal .mereka kata. haha. Alhamdulillah. Then, Hari Raya Pertama nanti, birthday my bestfriend 'Siti' and Hari Raya Kedua, birthday my lovely mak.. I should plan something nice kan .. mmm.. akan difikirkan..inshaaAllah. 
spa kan diri sendiri~


2nd July, its today. aku pergi Pejabat Pendidikan Daerah. uuu uuu~ buat apa? Minta borang Guru Ganti. Pehh..bila duduk rumah je, then keluar jumpa dunia luar. terasa awkward betul.. haha.. takut nak jumpa orang pun ada, confident amalina!confident!.. InshaaAllah, dalam minggu ni akan dihantar borangnya. mencuba. mana lah tahu ada rezeki. walaupun dulu, bila kawan tanya "..apa cita cita kau..".."..banyak tapi aku tak nak jadi cikgu sebab...... tetttt".. haha.. tapi pesepsi manusia boleh berubah.. lek lu, cikgu ganti je.. cuba cuba.. Pray for me people. ^^

inshaaAllah :)

Terima Kasih. Singgah lagi ^^

No comments :

Post a Comment